Σελίδες

Κυριακή 31 Μαΐου 2009

Στο... ψυγείο έτοιμος σιδηρόδρομος

Είναι γνωστή η θέση μας και η ευαισθησία μας για το θέμα του σιδηροδρόμου. Μοιραζόμαστε μαζί σας τις σκέψεις της ομάδας του Agrinio-Culture..

-----------------------

Γιοφύρι της Αρτας θυμίζει η ιστορία της ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής στην Αιτωλοακαρνανία, που συνδέει το Αγρίνιο με το Κρυονέρι, καθώς η γραμμή ακόμη δεν έχει τεθεί σε λειτουργία παρά το γεγονός ότι το έργο έχει ολοκληρωθεί από το 2004, όπως υποστηρίζουν οι τοπικοί φορείς. Πρόκειται για μετρική γραμμή μήκους 61,391 χλμ. που «κατεβάζει» το Αγρίνιο στο λιμάνι, το οποίο, όπως λένε κάτοικοι της περιοχής, αποτελεί βάση για τον δυτικό σιδηροδρομικό άξονα και θα συνδέει σε λιγότερο από δύο ώρες το Αγρίνιο με την Πάτρα.«Πρόκειται για μια ιστορική γραμμή που υπήρχε χρόνια και η επαναλειτουργία της θα δίνει τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να φτάνει σε μία ώρα και ένα τέταρτο από το Αγρίνιο στην Πάτρα, καθώς η διαδρομή Αγρίνιο-Κρυονέρι διαρκεί περίπου 50 λεπτά και στη συνέχεια χρειάζεται κανείς μόλις μισή ώρα με ταχύπλοο σκάφος για να φτάσει από το Κρυονέρι στην Πάτρα», λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Αγρινίου κ. Π. Μοσχολιός. Τα έως τώρα έργα για την ανακατασκευή της γραμμής, που ξεκίνησαν το 2002 και ολοκληρώθηκαν το 2005, κόστισαν στον ΟΣΕ 13 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση των ημιτελών χωματουργικών εργασιών προηγούμενης εργολαβίας, συμπλήρωση τμημάτων του σώματος υποδομής της γραμμής, κατασκευή μικρών τεχνικών έργων, ισόπεδων διαβάσεων, επιδομής σιδηροδρομικής γραμμής από το Κρυονέρι έως τον σταθμό Αγρινίου). Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι σε έγγραφο του ΟΣΕ (1/12/08) αναφέρεται ότι ακόμη και τα ΑΣΙΔ (Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων) που τοποθετήθηκαν κατά μήκος της γραμμής, έχουν αφαιρεθεί κατόπιν εντολής, «προκειμένου να προστατευθούν οι μηχανισμοί από βανδαλισμούς, φθορές και κλοπές μέχρι την έναρξη λειτουργίας της γραμμής». Τοποθετήθηκαν δηλαδή τα συστήματα στις διαβάσεις, η γραμμή δεν λειτούργησε και αυτά αφαιρέθηκαν για να μην καταστραφούν. Ο δήμαρχος της πόλης υποστηρίζει ότι μοναδική εκκρεμότητα είναι η κατασκευή των σιδηροδρομικών σταθμών κατά μήκος της διαδρομής. Μάλιστα η δημοτική αρχή προχώρησε σε τροποποίηση το 2003 του Σχεδίου Πόλης, ώστε να δημιουργηθούν οι σύννομες προϋποθέσεις κατασκευής του Σιδηροδρομικού Σταθμού στο Αγρίνιο, σύμφωνα με τις υποδείξεις και τα σχέδια του ΟΣΕ. Από την πλευρά του ο ΟΣΕ υποστηρίζει ότι οι εκκρεμότητες που υπάρχουν είναι περισσότερες. Κύκλοι μάλιστα του Οργανισμού σημειώνουν ότι σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες που αφορούν σε μικροεργασίες, όπως η κατασκευή σιδερένιων γεφυρών και μερικά ακόμη έργα για την αναβάθμιση της γραμμής, κόστους λίγων δεκάδων εκατ. ευρώ. Ωστόσο, κυριότερο εμπόδιο αυτή τη στιγμή στη λειτουργία της γραμμής είναι, από ό,τι φαίνεται, το κόστος αγοράς και συντήρησης των συρμών, αλλά και το λειτουργικό κόστος της γραμμής το οποίο αναμένεται ότι θα ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ ετησίως.Ο Οργανισμός φέρεται να αναζητεί τρόπους χρηματοδότησης της γραμμής, παρατείνοντας ακόμη περισσότερο τον (αμφίβολο) χρόνο έναρξης λειτουργίας της.

Σχόλιο του Agrinio-Culture: Με το θέμα αυτό έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές, ωστόσο οι δικαιολογίες του ΟΣΕ δεν φαίνεται να καλύπτουν κανένα, ιδίως όσο αφορά τις ΑΣΙΔ (θέμα με το οποίο είχαμε ασχοληθεί στο παρελθόν). Και αυτό γιατί αν πραγματικά ο ΟΣΕ φοβάται την λεηλάτηση θα πρέπει να τρέξει τις διαδικασίες για την λειτουργία τησ γραμμής , γιατί μια γραμμή που λειτουργεί είναι δύσκολο να λεηλατηθεί, αυτό πρέπει να κάνει ο ΟΣΕ και όχι να ξηλώνει σιγά-σιγά τις υποδομές του, που ο ίδιος απαξιώνει. Τέλος όσον αφορά τη χρηματοδότηση και το κόστος λειτουργίας της γραμμής αυτά είναι ζητήματα που έπρεπε να είχαν λυθεί πρίν καν ξεκινήσει το έργο. Έτσι γίνεται σε όλα τα σύγχρονα κράτη!!! Ωστόσο στην Ελλάδα από ότι φαίνεται πάσχουμε από παρoρμητικούς και όψιμους φίλους του σιδηροδρόμου!

Δεν υπάρχουν σχόλια: