H Ένωση Αιτωλοακαρνάνων Περιστερίου «Η Έξοδος», διοργανώνει το 5ο Αντάμωμα Αιτωλοακαρνάνων Αττικής το Σάββατο 12 Ιουνίου, 2010 και ώρα 8.00 μ.μ. στο Εκθεσιακό Κέντρο του Δήμου Περιστερίου με την συμμετοχή παραδοσιακών χορευτικών συγκροτημάτων των Νομών Αιτωλοακαρνανίας, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Κρήτης και Ικαρίας. Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της ΔΕΠΑΔΠ του Δήμου Περιστερίου.
Η προγραμματισμένη συνάντηση ήταν για το περασμένο Σάββατο η οποία αναβλήθηκε λόγω καιρικών συνθηκών.
4 σχόλια:
Καταραμένος ο Αστακός Αιτωλοακαρνανίας
Περιοχή, η οποία την τελευταία 25ετία αποτέλεσε το θέατρο για την υλοποίηση πολλών επενδυτικών σχεδίων. Ατελέσφορα τα περισσότερα, μετά και τις αντιδράσεις των κατοίκων για ορισμένα από αυτά, λόγω των σημαντικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα είχαν: μονάδα καύσης τοξικών και χημικών αποβλήτων, μονάδα παραγωγής αμόλυβδης βενζίνης, ηλεκτροπαραγωγή από λιθάνθρακα κ.ά.
Τα έργα ολοκληρώθηκαν το 2006, ενώ προ διετίας η ΝΑΒΙΠΕ πέρασε στα χέρια τριών μεγάλων τραπεζικών ομίλων (Alpha, Εμπορική, Πειραιώς).
Σήμερα η περιοχή του Αστακού βρίσκεται μπροστά σε μία ακόμαŸ πρόκληση. Η τροποποίηση του χωροταξικού σχεδίου της Βιομηχανίας από τη ΝΔ, αναπροσανατόλισε το χαρακτήρα της ΝΑΒΙΠΕ σε ενεργειακό κέντρο και μετά την ακύρωση των σχεδίων για ηλεκτροπαραγωγή με τη χρήση λιθάνθρακα, προσέλκυσε το ενδιαφέρον επενδυτών από το Κατάρ, οι οποίοι αναζητούν περιοχή ναŸ κάψουν την περίσσεια LPG (υγροποιημένου μείγματος προπανίου - βουτανίου), το οποίο παράγεται από πετρέλαιο στη χώρα τους. Εκτός από τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από LPG, 1.100 μεγαβάτ, σχεδιάζεται η κατασκευή σταθμών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LPG και LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), αλλά και μονάδα παραγωγής βιοελαίων από άλγη.
Σύμφωνα με τον Ηλία Γεωργαλή, γιατρό, μέλος της Κίνησης Πολιτών Δυτικής Ελλάδας, για την αποδοχή της επένδυσης από τους κατοίκους, αναπτύχθηκαν μία σειρά μύθοι, οι οποίοι καταρρίπτονται τελευταία ο ένας μετά τον άλλο.Ο ισχυρότερους απ’ αυτούς, είναι οι 1.500 θέσεις εργασίας, οι οποίες σύμφωνα με την πρόσφατα εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), ανέρχονται μόλις στις 140, επεσήμανε. Αριθμός ελάχιστος, μπροστά σε όσες θα χαθούν σε τομείς όπως η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία, ο τουρισμός, υπό το βάρος της ενεργειακής μονοκαλλιέργειας, που επιβάλλεται στην περιοχή.
Ένας άλλος μύθος που συνοδεύει τη συγκεκριμένη επένδυση –ύψους 3 δισ. ευρώ– είναι τα οικονομικά οφέλη για την εθνική οικονομία, αλλά και τα οφέλη για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας. Οφέλη τα οποία αμφισβητούνται έντονα, αφού σύμφωνα με τους σχεδιασμούς των επενδυτών, ελάχιστα χρήματα θα καταλήξουν σε ελληνικά χέρια, ενώ όσο αφορά στην παραγόμενη ενέργεια, αυτή θα κατευθύνεται στο σύνολό της προς την Ιταλία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η συγκεκριμένη μονάδα δεν έχει περιληφθεί στον Εθνικό Μακροχρόνιο Ενεργειακό Σχεδιασμό που κατατίθεται στη Βουλή κάθε χρόνο.
Την ίδια στιγμή που τα οφέλη για τους κατοίκους της περιοχής περιορίζονται, τα στοιχεία για το τίμημα που θα πληρώσει το περιβάλλον της περιοχής πολλαπλασιάζονται. Η συγκεκριμένη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής θα παράγει 15% περισσότερους ρύπους από εκείνους που θα παρήγαγε η μονάδα λιθάνθρακα.Οι ημερήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα ανέρχονται σε έξι χιλιάδες τόνους ημερησίως, το οποίο συνεπάγεται σε πρόστιμα ρύπων – τα επόμενα χρόνια– για τη χώρα, ύψους δεκάδων εκατ. ευρώ, σύμφωνα με υπολογισμούς του Ηλ. Γεωργαλή. Επίσης σύμφωνα με επιστολή (1/5/2010) του Δ. Παπανίκα, τέως καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών, προς το νομαρχιακό συμβούλιο Αιτωλοακαρνανίας, το περιβάλλον θα επιβαρυνθεί με επικίνδυνους (καρκινογόνους - μεταλλαξιογόνους) αέριους ρύπους, προερχόμενους από το LPG, θερμότητα (4 εκατ. κιλοβατώρες ετησίως) και υδρατμούς, με επιπτώσεις στο τοπικό μικροκλίμα, αλλά και ποσότητες LPG και LNG (προβλεπόμενες απώλειες 1% επί των διακινούμενων ποσοτήτων), η αποθήκευση των οποίων στη περιοχή αυξάνει τον κίνδυνο για Ατύχημα Μεγάλης Κλίμακας (κατηγορίας Σεβάζο). Ακόμα και η ίδια η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διαπιστώνει ότι από τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα κατά τη λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων, επί 24ωρου βάσεως θα υπάρχουν συνεχείς και αδιάκοπες αρνητικές επιπτώσεις στο τοπίο, στο έδαφος, στα επιφανειακά νερά, στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον, στο θαλάσσιο περιβάλλον, στο ακουστικό περιβάλλον και στη βιομηχανική ασφάλεια.
ΟΛΗ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΤΥΓΙΑΛΙ ΑΣΤΑΚΟΥ
Η επένδυση το Κατάρ αφορά σε:
>Σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG
>Σταθμό αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LPG
>Μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από LPG 1100 MW
>Μονάδα παραγωγής βιοελαίων από άλγη.
Αλλά ο σχεδιασμός για τον Αστακό περιέχει κι άλλη πρασινάδα:απ’ τις 23/10/2009 έχει κατατεθεί αίτηση στη ΡΑΕ για μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από καύση αστικών αποβλήτων (σκουπιδιών δηλ.) 200MW!!!
Εκτός των άλλων, σύμφωνα και με τη δήλωση του εκπροσώπου της Astakos Terminal το λιμάνι του Αστακού πουλιέται μαζί με τη Βιομηχανική Περιοχή σε Εταιρεία του Κατάρ ως η πρώτη ιδιωτική βιομηχανική περιοχή μαζί με ιδιωτικό λιμάνι που ανήκουν σε ξένη χώρα!
Στη μελέτη αναφέρεται η μονάδα βιοελαίων που θα δεσμεύει υποτίθεται το διοξείδιο του άνθρακα.Δεν υπάρχει καμία τεκμηρίωση σχετικά με το πως γίνεται και αυτό είναι λογικό αφού δεν υπάρχει πουθενά σήμερα ασφαλής και οικονομικά συμφέρουσα μέθοδος δέσμευσης του CO2.Αλλά αν η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αυτή την τεχνογνωσία,γιατί την περιορίζει στον Αστακό και δεν τη διαθέτει σε παγκόσμια κλίμακα?
Πόσες θα είναι οι θέσεις εργασίας;
Η ΜΠΕ αναφέρει σαφώς 140 θέσεις εργασίας.Τα μέσα ενημέρωσης επιμένουν να μιλούν για 1.500 θέσεις, ενώ ακόμα κι ο Νομάρχης που βγήκε εξ αρχής στα μέσα μ’ αυτό το σύνθημα, αναγκάστηκε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο να παραδεχθεί πως οι θέσεις εργασίας είναι 140, μάλιστα σε πλήρη ανάπτυξη της επένδυσης.Η συγκεκριμένη επένδυση αλλάζει άρδην το διαμετακομιστικό χαρακτήρα του λιμανιού, αλλά και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της ευρύτερης περιοχής. Μετατρέπει την περιοχή σε ενεργειακό κέντρο μεγάλης,μάλιστα, επικινδυνότητας αφού μέρος της επένδυσης εμπίπτει στην οδηγία Sevezo II.Η ηλεκτροπαραγωγή από LPG δεν υπάρχει στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο.
Ποιες οι τοπικές επιπτώσεις;
>Οι τοπικοί ρύποι από μια τέτοια μονάδα είναι 20% λιγότεροι από μια αντίστοιχη μονάδα λιθάνθρακα και περίπου 15% περισσότεροι απ’ τη μονάδα λιθάνθρακα που είχε δρομολογηθεί στον Αστακό και ξεσήκωσε τον κόσμο.
>Το LPG παράγει Επικίνδυνους Αέριους Ρύπους με καρκινογόνες και μεταλλαξιογόνες ιδιότητες.
>Η αποβολή υδρατμών και η έκλυση μεγάλων ποσοτήτων θερμότητας θ’ αλλάξει το τοπικό μικροκλίμα ( φαινόμενο θερμονησίδας).
>Τα αποθηκευμένα αέρια (LPG και LNG) θα διαφεύγουν σε ποσοστό 1%, δηλ. 40.000 τόνοι ετησίως. Τα διαφεύγοντα αέρια,θα αναδύουν μια διαρκή χαρακτηριστική οσμή .
>Τα μεγάλα ατυχήματα από έκρηξη, τέτοιων μονάδων,δεν είναι σπάνια. Εδώ ο κίνδυνος αυξάνεται εξ’ αιτίας της μεγάλης σεισμικότητας της περιοχής.
>Η περιοχή οδηγείται σε ενεργειακή μονοκαλλιέργεια με αποτέλεσμα παραδοσιακοί παραγωγικοί τομείς να οδηγηθούν σε αδιέξοδο:Γεωργία,κτηνοτροφία, παράκτια αλιεία,ιχθυοκαλλιέργειες.
>Κι ο σημερινός υποτυπώδης τουρισμός θα εξαφανιστεί.
> Αναιρείται ο διαμετακομιστικός χαρακτήρας του λιμανιού,αυτός για τον οποίο δαπανήθηκαν εκατομμύρια εθνικών και κοινοτικών πόρων.
>Το τελικό Ισοζύγιο των θέσεων εργασίας προκύπτει αρνητικό.
Οφείλουμε λοιπόν ως τοπική κοινωνία,σύλλογοι,φορείς , πολίτες,να μη μείνουμε απαθείς,
συνυπογράφοντας τα παραπάνω κείμενα και συντονίζοντας τις
παρεμβάσεις μας.
Κίνηση Πολιτών Δήμου Αστακού
Πολιτιστικός Σύλλογος Βασιλόπουλου Η ΒΕΛΑ
Μυρωδιά... Βατοπεδίου στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας
Αντίθετοι είναι οι Οικολόγοι Πράσινοι στη Θερμοηλεκτρική Μονάδα Υγραερίου που δρομολογείται στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας. Σε ανακοίνωση τους που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγο αναφέρουν ότι "Τους τελευταίους δύο μήνες έχουμε γίνει μάρτυρες μιας διαδικασίας με ταχύτητες Βατοπεδίου για την αδειοδότηση της μεγαλύτερης θερμικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, ισχύος 1.010 MW. Πρόκειται για σχέδιο κατασκευής θερμοηλεκτρικού σταθμού με καύσιμο υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο (Liquid Petroleum Gas - LPG),συμφερόντων της κρατικής εταιρίας πετρελαίων του Κατάρ, που πρόκειται να εγκατασταθεί στη Ναυτιλιακή Περιοχή Πλατυγιαλίου του Δήμου Αστακού.
Αργόσυρτες συνήθως διαδικασίες ολοκληρώνονται σε χρόνους ρεκόρ, με πρώτη την άδεια παραγωγής που δόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας λιγότερο από ένα μήνα μετά την κατάθεση της σχετικής αίτησης στις 23 Απριλίου. Όλα αυτά μαζί με διακηρύξεις για 1500 θέσεις εργασίας, που γρήγορα ξεφούσκωσαν στις περίπου 150.
Το δεδηλωμένο ενδιαφέρον του πρωθυπουργικού Γραφείου, οι επισκέψεις υπουργών στο Κατάρ και του πρέσβη της χώρας αυτής στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ερμηνεύουν ίσως την ταχύτητα των διαδικασιών.
Δεν είναι όμως αρκετές για να αιτιολογήσουν επί της ουσίας ένα επενδυτικό σχέδιο που:
• Δεν προβλέπεται στον κατατεθειμένο στη Βουλή μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό, ούτε ως μέγεθος ηλεκτρικής ισχύος ούτε ως καύσιμο.
• Παραμένει αδιευκρίνιστο κατά πόσο είναι συμβατό με τους εθνικούς στόχους για μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) στο 20% του εθνικού ενεργειακού μείγματος , πολύ περισσότερο που το μεγαλύτερο μέρος της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας φέρεται να προορίζεται για εξαγωγή στην Ιταλία.
• Ενέχει μεγάλη επικινδυνότητα (κίνδυνος έκρηξης με επιπτώσεις σε ακτίνα χιλιομέτρων, αλλά και από τις διαφυγές αερίου που αναμένεται να φθάνουν τα 40 έως 60 εκατομμύρια κυβικά μέτρα -κατά μέσο όρο 40.000 τόνους- ετησίως). Εξάλλου υπάγεται στην οδηγία «Σεβέζο» ως επικίνδυνη βιομηχανική εγκατάσταση.
• Συνεπάγεται σοβαρότατη τοπική θερμική ρύπανση τόσο στην ατμόσφαιρα όσο και στη θάλασσα.
• Συνεπάγεται σημαντική τοπική ρύπανση από οξείδια του Αζώτου και του Θείου, μονοξείδιο του Άνθρακα, αιωρούμενα σωματίδια σε απόσταση μόλις 10χλμ από την πόλη του Αστακού.
• Περιλαμβάνει, ως περιβαλλοντικό άλλοθι, μονάδα παραγωγής βιοκαυσίμων από φύκια μέσω διοχέτευσης του διοξειδίου του άνθρακα στη θάλασσα, τεχνολογία που δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί σε τέτοια κλίμακα.
• Βρίσκει αντίθετο τον τοπικό πληθυσμό που θέλει τη ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. Πλατυγυαλίου ως διαμετακομιστικό λιμάνι και πλήττει σοβαρά την τουριστική προοπτική της ευρύτερης περιοχής.
Δεν πρόκειται επομένως για «πράσινη ανάπτυξη», αλλά για βρώμικη ανάπτυξη υποταγμένη σε λογικές μεγέθυνσης χωρίς όρους και κριτήρια.
Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ δε θεωρούμε διέξοδο από την κρίση την προοπτική να εξελιχθεί η Ελλάδα σε χώρο υποδοχής επενδύσεων που δεν είναι αλλού επιθυμητές:
Απορρίπτουμε κατηγορηματικά αυτό το σχέδιο ως επικίνδυνο, υπονομευτικό των στόχων για μείωση ρύπων και ενεργειακή αειφορία και μακροχρόνια αντίθετο σε μια βιώσιμη προοπτική για την περιοχή.
Καλούμε την κυβέρνηση να το αντικαταστήσει με ένα σχεδιασμό για βιώσιμη αξιοποίησης της ΝΑΒΙΠΕ Πλατυγυαλίου ως διαμετακομιστικού λιμανιού και βιομηχανικής περιοχής βιώσιμων χρήσεων.
Δηλώνουμε ότι θα είμαστε στο πλευρό των κατοίκων της περιοχής για την αποτροπή σχεδίων που την απειλούν με κινδύνους και υποβάθμιση".
Αστακός: Ερώτηση για τη μονάδα υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου
Ερώτηση προς τις υπουργούς Περιβάλλοντος Ενεργείας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, κατέθεσαν για τη θερμοηλεκτρική μονάδα υγροποιημένου πετρελαϊκού αερίου στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας οι ανεξάρτητοι βουλευτές Φώτης Κουβέλης, Θανάσης Λεβέντης, Νίκος Τσούκαλης και Γρηγόρης Ψαριανός.
Ειδικότερα, οι βουλευτές αναφέρουν:
Με ασυνήθιστη για τα ελληνικά δεδομένα ταχύτητα ολοκληρώθηκαν τους τελευταίους μήνες οι διαδικασίες αδειοδότησης της μεγαλύτερης θερμοηλεκτρικής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής της χώρας μας ισχύος 1100 ΜW. Πρόκειται για επένδυση της εταιρείας πετρελαίων του Κατάρ (Qatar Petreleum) και αφορά μεταξύ άλλων την κατασκευή θερμοηλεκτρικού σταθμού με καύσιμο υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο (Liquid Petroleum Gas - LPG) στο Πλατυγιάλι του Δήμου Αστακού.
Το δεδηλωμένο ενδιαφέρον του πρωθυπουργού, οι επισκέψεις υπουργών στο Κατάρ και του πρέσβη της χώρας αυτής ερμηνεύουν ίσως την ασυνήθιστη ταχύτητα έκδοσης της πρώτης άδειας παραγωγής που δόθηκε από τη ΡΑΕ σε λιγότερο από ένα μήνα μετά την κατάθεση της σχετικής αίτησης, αλλά δεν είναι αρκετές για να αιτιολογήσουν ένα τέτοιο επενδυτικό σχέδιο για τους παρακάτω λόγους:
• Δεν προβλέπεται στον κατατεθειμένο στη Βουλή μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό, ούτε ως μέγεθος ηλεκτρικής ισχύος ούτε ως καύσιμο ενώ παραμένει αδιευκρίνιστο κατά πόσο είναι συμβατό με τους εθνικούς στόχους για μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) στο 20% του εθνικού ενεργειακού μείγματος , πολύ περισσότερο που το μεγαλύτερο μέρος της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας φέρεται να προορίζεται για εξαγωγή στην Ιταλία.
• Ενέχει μεγάλη επικινδυνότητα (κίνδυνος έκρηξης με επιπτώσεις σε ακτίνα χιλιομέτρων, αλλά και από τις διαφυγές αερίου που αναμένεται να φθάνουν τα 40 έως 60 εκατομμύρια κυβικά μέτρα -κατά μέσο όρο 40.000 τόνους- ετησίως). Εξάλλου υπάγεται στην οδηγία «Σεβέζο» ως επικίνδυνη βιομηχανική εγκατάσταση.
• Συνεπάγεται σοβαρότατη τοπική θερμική ρύπανση τόσο στην ατμόσφαιρα όσο και στη θάλασσα, αλλά και τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση από οξείδια του Αζώτου και του Θείου, μονοξείδιο του Άνθρακα, αιωρούμενα σωματίδια σε απόσταση μόλις 10 χλμ από την πόλη του Αστακού.
• Περιλαμβάνει, ως περιβαλλοντικό άλλοθι, μονάδα παραγωγής βιοκαυσίμων από φύκια μέσω διοχέτευσης του διοξειδίου του άνθρακα στη θάλασσα, τεχνολογία που δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί σε τέτοια κλίμακα.
• Βρίσκει αντίθετο τον τοπικό πληθυσμό που θέλει τη ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. Πλατυγυαλίου ως διαμετακομιστικό λιμάνι και πλήττει σοβαρά την τουριστική προοπτική της ευρύτερης περιοχής.
Δεδομένου ότι η συγκεκριμένη επένδυση αλλάζει άρδην το διαμετακομιστικό χαρακτήρα του λιμανιού, αλλά και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της ευρύτερης περιοχής, μετατρέπει την περιοχή σε ενεργειακό κέντρο μεγάλης μάλιστα, επικινδυνότητας, αφού μέρος της επένδυσης εμπίπτει στην οδηγία Sevezo.
Ερωτώνται οι υπουργοί:
1. Ποιο θα είναι το όφελος για τους κατοίκους της περιοχής και την Εθνική μας οικονομία, από την υλοποίηση μιας τέτοιας επένδυσης σε ένα λιμάνι που διαθέτει ελεύθερη ζώνη εμπορίου και ελεύθερη ζώνη βιομηχανίας, χωρίς την επιβολή φόρων και χωρίς την επιβολή προστιθέμενης αξίας στα διακινούμενα προϊόντα της, όπως είναι τα πετρελαϊκά παράγωγα;
2. Πόσο θα επιβαρύνει η συγκεκριμένη επένδυση με νέα χρηματικά πρόστιμα την προβληματική κατά τα άλλα Ελληνική οικονομία αφού θα ανεβάσει τους ρύπους και σε πανελλαδικό επίπεδο.
3. Πως θα αντισταθμιστούν οι λιγοστές (140 από 1500 που είχαν αρχικά αναφερθεί) θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν από την εγκατάσταση της εν λόγω εταιρίας στο λιμάνι του Αστακού, με τις απώλειες των θέσεων εργασίας που θα επιφέρει η λειτουργία της εν λόγω μονάδας σε άλλους υφιστάμενους οικονομικούς τομείς οι οποίοι θα υποστούν σοβαρή συρρίκνωση;
4. Αληθεύει ότι απ’ τις 23/10/2009 έχει κατατεθεί αίτηση στη ΡΑΕ (απ’ την εταιρεία ENGAL) για μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από καύση αστικών αποβλήτων (σκουπιδιών) 200MW στην ίδια περιοχή;
Δημοσίευση σχολίου